Jag - en blivande ledare??

Kom på att jag inte lagt upp min reflektion angående mitt eventuella ledarskap. Skickade ju in läxan förra veckan till min handledare och nu tänkte jag lägga upp den här på bloggen. Kommentera gärna!


Att reflektera över en sådan här sak är inget man gör i en handvändning. Hur skulle jag vara som ledare? Det är en väldigt bra fråga måste jag säga, och jag ska försöka svara på den.


En bra ledare för mig, är en ledare som lyssnar och är lyhörd, uppmuntrar, leder tydligt, ger både positiv och konstruktiv kritik. En bra ledare ska kunna upp-märksamma sina medarbetares brister och medverka till att dessa eventuella brister jobbas bort. En bra ledare ska kunna uppmuntra sina medarbetare till att vilja driva butiken till en ny nivå. Detta är egenskaper som jag hoppas att jag en dag kommer besitta.


Jag vet inte om jag kan kalla mig för ledare riktigt, men jag har ett ansvar som sträcker sig över en viktig del av butiken. Mitt ansvar är köttdisken, bakeoffbrödet och färska brödet. 


Jag försöker vara tydlig när det gäller hur jag vill ha det med bakeoffbrödet; skriver upp på skyltar hur mycket som ska förberedas inför kommande dag, jag pratar med kvällspersonalen som förbereder om det är något som är slut eller om det är något som är på kampanj. Jag försöker också få alla att förstå vikten av att det är noga med städning i skåpen och påfyllning av brödpåsar, exempelvis. Det är nog på denna avdelning som mitt ledarskap märks mest, eftersom jag sköter köttdisken i stort sett på egen hand, med undantag av råd om beställningar och dyl. av chefen och den tidigare ansvariga för köttdisken.


Jag vill kunna leda mina medarbetare till en bra sammanhållning, att alla jobbar mot samma mål och att alla är öppna för förändringar. Att det är viktigt för butiken, att alla kommer överens och jobbar mot samma håll är en självklarhet. Sen att man kanske inte “klickar” till 100%  med alla, det får man försöka ha överseende med och ha det som intresse, att det ska funka ändå på butiken. Jag vill vara en ledare som på ett plan är kompis med sina medarbetare, men ändå såpass professionell att man kan vara tydlig, uppmuntrande och lyhörd.


Jag känner att jag behöver bli bättre på att planera min tid, att vara mer tydlig om hur jag vill att det ska vara på mina ansvarsområden, när jag inte är på plats. Jag försöker också lyssna på idéer från mina medarbetare, som kan hjälpa mig i mitt dagliga arbete.


Att bli en bra ledare är inget som händer över en natt, det är något som jag behöver jobba på, och jag är helt övertygad om att man är aldrig helt fullärd. Precis som med det mesta här i livet, så lär man sig alltid något nytt varje dag.




Det är fokus på just "Jag" i denna kurs, därför kanske det känns lite tjatigt i texten... :)

Kommentarer
Postat av: Olle

Hej Jessa, jag vill uppskatta dig för att du har ambitionen att inte bara bli en ledare utan också en bra ledare.



Du skall få ett tips, med anledning av det du skriver om att uppmärksamma medarbetarnas brister och det är att jobba på styrkorna istället. Förstärk det som fungerar helt enkelt. Sedan kan du reflektera över vad det är som motiverar människor på arbetsplatsen och överhuvudtaget.



Läs gärna om ledarens främsta uppgift här: http://lecknepartners.wordpress.com/2009/01/13/ledarens-framsta-uppgift



Go for it

Olle

2009-08-30 @ 20:10:22
URL: http://lecknepartners.wordpress.com
Postat av: Jessa

Hej olle! Tack för tipsen... :)

2009-08-30 @ 20:21:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0