Reflektion....

Såå... Den är ivägskickad till min handledare.. Håller tummarna för att det funkar.... Vad tycker ni?



Coop Konsum - En sund affär. Den sunda affären uppfylls genom att butikerna har sortiment som till stor del består av ekologiska varor på alla avdelningar. Det är ett varierande sortiment med många valmöjligheter som ger kunderna inspiration och lusten till att handla. Inspirationen finns i butiken i form av receptfoldrar, kunnig personal, lockande exponeringar m.m. Det är en hög fyllnadsgrad av varor, man arbetar snabbt och effektivt vid leveranser.  

Genom konceptinventeringarna som genomförs med jämna mellanrum så efterlevs även en annan del av Coop Konsums kultur. Den delen är att butiken ska vara städad, frontad, priser ska vara tydliga, personalen ska ha hela och rena kläder, kundbemötandet ska vara på topp. I och med att man inte vet om när dessa inventeringar genomförs så ställs det krav på att butiken alltid ska vara i toppskick. Om butiken är i ständigt toppskick så uppmuntrar det till att kunderna kommer tillbaka, de känner sig välkomna och vill handla mera.


Kundmötet - servicen är A och O i en butik. Man hälsar på alla kunder man möter, håller ögonkontakt och hjälper till på bästa sätt om de söker en vara eller frågar om man kan få beställa hem något. Kommunikation är en annan sak som är viktig, både mellan medarbetarna och mellan medarbetare och kunder. Funkar den, så funkar det mesta.


I butiken där jag jobbar så består den största delen av sortimentet av ekologiska varor. Hälften av vår frukt och gröntavdelning består av kravodlat och ekologiskt odlade varor. Ofta hör man kunder som säger att det är kul att handla hos oss, eftersom vi har så mycket att välja på när det gäller ekologiska och kravmärkta alternativ. Vi jobbar ständigt på att förbättra prisinformationen genom att kontinuerligt gå igenom butiken för att se om det fattas skyltar eller etiketter någonstans, det är en stor del av servicen och kundbemötandet tycker jag, priser som stämmer och att det finns skyltar/etiketter på allt.


Jag gjorde en variant av "lappövningen" angående kulturen på min butik; gjorde i ordning en paprikalåda som jag tejpade igen och skar ut ett hål i locket. Där fick mina medarbetare lägga i tre lappar var med ett ord på varje. Jag fick inte så många svar, men de lappar som kom in bestod till största delen av orden service och ekologi. Det stämmer ju, både på Coop Konsum i stort och på vår butik. Det är det vi alla strävar efter, stort ekologiskt, varierat sortiment som uppmuntrar kunden till återbesök och Sveriges bästa kundbemötande. Nu säger jag inte att vi har Sveriges bästa kundbemötande, där kan nog alla butiker bli bättre, men vi jobbar på det och är på god väg. Man är aldrig helt fullärd, tycker man lär sig något nytt i stort sett varje dag i butiken. I butiken har vi ganska många stamkunder, det händer lätt att man småpratar lite och frågar hur det står till. Jag tror att det är en bidragande orsak till att de väljer att komma tillbaka.  


Kommentarer
Postat av: Patrik

Mycket bra skrivet !

2009-05-21 @ 20:04:41
Postat av: Jessa

Tack! Hoppas mina handledare tycker likadant...

2009-05-22 @ 20:59:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0