JAG AB -- Jag som blivande ledare

Detta är min sista, skriftliga reflektion till Utvecklingsgruppen 2009. Det känns skönt, men ändå skumt. Det har varit tre träffar hitills, och den sista är 7 okt. Jag kan känna att det gått lite för lång tid mellan träffarna, man hinner glömma ganska mycket. Men det har ändå varit lärorikt och nyttigt för min del, måste jag säga! Återigen, det är fokus på JAG i kursen, så därför lite tjatigt i texten, om ni skulle orka läsa hela... *L*



När denna kurs kom på tal så tänkte jag, kul! Jag kommer att lära mig massor och träffa lite nya människor. Jag har arbetat i samma butik sedan jag gick i gymnasiet och har länge stått still och stampat på samma ställe känns det som.

Jag har aldrig haft tanken att bli en ledare, och varit nöjd med mina ansvarsområden som jag haft. Men för ett år sen fick jag erbjudande att ta över en ganska viktig avdelning i butiken, och det är köttdisken. Jag kunde inte tacka nej till det och har sedan dess försökt lära mig mer om just kött och beställningar osv. Jag vill lära mig ännu mer och försöker ta till mig tips och idéer från medarbetare, kunder och vänner. Egentligen så har jag svårt att se mig själv som en ledare, kanske p.g.a. att jag som sagt varit på samma plats så länge, och inte haft tanken på att bli en ledare. En ledare för mig är någon som hjälper sina medarbetare till att prestera, det är någon som lyssnar och förstår, som kan motivera andra till att bli ännu bättre på det de är bra på.  En ledare är för mig någon som är tydlig med vad denna vill uppnå och ha uträttat.


Jag vill bli en ledare som besitter dessa egenskaper, jag vill bli en ledare som andra kan se upp till och känna att de kan vända sig till, vad det än gäller. Jag vill vara en tydlig ledare som visar vad jag vill ha gjort och vilka mål jag har. Jag vill våga ta steget till att bli en ledare, jag känner att jag som sagt inte är där riktigt än.


Sammanhållningen på en arbetsplats är något som är väldigt viktigt för att arbetet ska flyta på bra, och i rätt riktning; framåt. En ledare ska, tycker jag, jobba för att detta är något som funkar.  Det kan vara t.ex. att ha en öppen dialog sinsemellan, anordna fester/träffar på fritiden så alla lär känna varandra på ett annat sätt, och framförallt så känns det som att möten och information om vad som händer och sker är väldigt viktigt.


Jag känner att jag har mycket att ge, men ändå mycket att lära mig. Det är upp till mig själv, mitt eget ansvar att våga ta steget till att lära mig.  Att bli en bra ledare, som många kanske ser upp till, är inget som händer över en natt. Övning ger färdighet! Jag är övertygad om att man aldrig är helt fullärd. Men efter denna kurs är jag och de andra i gruppen en bit på vägen i alla fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0